Vandersterre Holland B.V. combineert efficiëntie met prettig werken

Toen Linda de Groot, Coördinator Bedrijfsbureau, tweeënhalf jaar geleden bij Vandersterre Holland B.V. ging werken, lag daar al wel een plan om het eigen vervoer onder de loep te nemen maar kwam het er niet van. Logisch ook: met hun enorme hoeveelheid inkoop en verkoop van kazen lag de prioriteit simpelweg ergens anders.

Maar zodra de tijd en ruimte eenmaal waren vrijgemaakt, zijn ze bij Vandersterre aan de slag gegaan, met een fantastisch resultaat.

 

Vandersterre Holland B.V. is bekender bij inkopers van kaas dan bij de consumenten die in winkels hun kaas kopen.
Linda vertelt: ‘Waarschijnlijk kennen de uiteindelijke klanten de naam Vandersterre niet, maar veel van onze merken zijn dan weer wel bekend. Beemster van ‘t mes en Pure Jersey zijn voorbeelden hiervan, en Holland Kaascentrum en Daalder Kaas zijn vast en zeker bekende marktformules voor de eindconsument.
Ook het feit dat we aanbieders van kaas helpen met de marketing voor bijvoorbeeld hun marktkramen betekent dat je bijna niet om onze producten heen kunt, al hebben de meesten dat niet in de gaten. We werken dan ook met ongeveer 450 man om ervoor te zorgen dat iedereen van onze kazen kan genieten.’

Ook internationaal timmert Vandersterre Holland B.V. behoorlijk aan de weg. ‘We leveren ondertussen aan 86 landen’, vertelt Linda. ‘Onze afzetmarkt bestaat voor een groot deel uit Europa maar regelmatig gaan er per week een paar containers de oceaan over om onze kazen over de hele wereld te verspreiden. Dat is een bijzonder proces, want dan worden de kazen zo behandeld dat ze niet doorrijpen terwijl ze naar de overzeese klanten gaan. De export laten we wel regelen door externen.’

Nut en noodzaak van Ritplan en LMS

Het zijn vooral de leveringen in de Benelux waarin Ritplan en LMS stralen. Linda weet dan ook veel te vertellen over hoe deze overstap naar Ritplan in zijn werk is gegaan. Als ze spreekt hoor je ook meteen hoe weloverwogen het besluit is geweest om met Ritplan en LMS te gaan werken.

‘Eerst was uitsluitend gebruik van Ritplan minder aantrekkelijk voor ons omdat de efficiëntieslag in de ritplanning haaks stond op onze visie van dezelfde ritten rijden, zodat het klantcontact goed onderhouden kan worden.
Als klanten vaak hetzelfde gezicht zien, dan is het makkelijker om die relatie te onderhouden. In de zomer wil je nog wel eens dingen opsplitsen maar meestal wil je die stabiele basis behouden.

Toen LMS geïntroduceerd werd in aanvulling op Ritplan werd deze combinatie voor ons écht interessant. Doordat de ritplanning direct op de telefoon staat en alles van orders tot emballage direct geregeld kan worden via de telefoon besparen we ontzettend veel. De ritplanning door Ritplan scheelt ons een half uurtje per dag in de planning, maar juist al het geregel rond pakbonnen en orders terugvinden en ordenen scheelt ons met LMS zeker vier tot zes uur per dag!
Het was ook nog eens simpel werk dus het is fijn dat dit nu een stuk sneller kan.’

Voorwaarden

Om definitief over te stappen op het gebruik van Ritplan en LMS moest dit wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Linda vertelt: ‘We moesten met twee dingen vooral rekening houden. Ten eerste moest het ons daadwerkelijk iets opleveren, wat het nu ook doet, maar ten tweede moest het nieuwe systeem prettig zijn om mee te werken. Niet alleen prettig voor ons op kantoor, maar de chauffeurs moesten ook overweg kunnen met de app.

We hebben zestien chauffeurs en dertien wagens. Voor sommigen was het onwennig: je gaat toch naar een nieuwe situatie. Daarom ging één van onze planners, Kim, dan met hen mee om samen met hen de app te gebruiken. Zo weten we dat het ook echt iets toevoegt.’

Efficiënter en leuker

Linda sluit af met een opmerking over de relatie tussen efficiëntie en werkplezier: ‘Doordat onze chauffeurs hun rit nu helemaal vanuit de app kunnen regelen en wij vanuit de backoffice op de hoogte zijn, scheelt dit een hoop heen en weer gebel. Al die telefoontjes vanuit planning naar de chauffeurs waren niet handig en dat is nu een stuk minder nodig.’

Juist deze visie is wat het gebruik van Ritplan en LMS bij Vandersterre Holland B.V. zo waardevol maakt. Ritplan en LMS maken het werk efficiënter en door het automatiseren van de eenvoudige klusjes wordt het werk ook nog eens leuker.

Dynamisch bedrijf, dynamische programmatuur

De ontwikkeling blijft overigens doorgaan: regelmatig heeft Vandersterre contact met EVO-it om nieuwe mogelijkheden m.b.t. het verder verbeteren van processen te bespreken. Zo wordt momenteel gewerkt aan integratie van de verplichte HACCP-vragen in de chauffeursapp. Ook wordt uitgekeken naar de mogelijkheid om de gemiddelde stop per klant te berekenen aan de hand van het GPS-signaal.

Vandersterre Holland B.V. en EVO-it hebben elkaar gevonden in hun streven om steeds een stap vooruit te denken!

 

Linda de Groot

Ritplan en LMS maken het werk van planners en chauffeurs prettiger.

Linda de Groot Vandersterre Holland B.V.