Leveringen op de rit

Als non food leverancier biedt Bunzl Foodservice een passend assortiment disposables, verpakkingen, hygiëneproducten, hotelcosmetica en guest amenities, hotelequipment, glaswerk, porselein en bestek voor de foodservice markt. Samen met het aanbod van tailor made producten voor haar klanten vormt dat een sterke combinatie. Veel klanten, met name horecagelegenheden, zitten in de steden. Dat stelt Bunzl Foodservice op logistiek vlak voor drie aandachtspunten.

De steden dwingen steeds meer milieuregels en -zones af. Het is lastig om in de stad volgens een tijdsplanning te rijden, en wanneer Bunzl met gevaarlijke stoffen rijdt, moet er aan strenge eisen worden voldaan.

bunzl

Verscherpte milieuregels

Door de gemeentelijke regels rondom milieuzones in Amsterdam moesten de chauffeurs van Bunzl Foodservice met twee vrachtwagens binnen de milieuzones rijden, terwijl simulaties van Ritplan lieten zien dat er beter met één truck gereden kon worden. Ze stapten naar de gemeente met een plan en kwamen tot overeenstemming. Coördinator logistiek transport Ferdi Vlooswijk vertelt: “Met een hybride vrachtwagen mochten we met een groter voertuig de stad in.” Probleem één opgelost, op naar het volgende.

Tijdsgebonden leveringen

Rijden in de binnenstad van Amsterdam is voor veel mensen met een personenauto al een nachtmerrie, maar voor vrachtvervoer is het nog een stuk lastiger. Doordat leveringen tijdsgebonden zijn, is het nagenoeg onmogelijk om op het blote oog een goede planning te maken. Om het nog een stapje moeilijker te maken, is er veel variatie in de bestellingen waardoor er niet een vaste geoptimaliseerde planning gemaakt kan worden. Logistiek manager Jasper Spiering vertelt dat ze ook daarom Ritplan gebruiken: “Elke rit wordt door het programma geoptimaliseerd, zodat de chauffeurs zo optimaal mogelijk door de stad kunnen rijden zonder onnodige kilometers te hoeven maken. Orderpickers hebben een precies overzicht van hoe de wagens ingeladen moeten worden.” Met de versie van Ritplan 9 is het ook mogelijk om een precieze locatie aan een adres te koppelen. Zo kun je op de kaart de loslocatie aangeven in plaats van de hoofdingang. Dit maakt het werk van de chauffeurs een stuk makkelijker. Doordat Ritplan orde schept in de planning kunnen ze steeds rond de vijfentwintig klanten per rit bedienen.

Vervoer van gevaarlijke stoffen

Ook het derde aandachtspunt is volgens Ferdi gedeeltelijk met Ritplan opgelost: de chauffeurs zijn ADR-opgeleid (de regelgeving over vervoer van gevaarlijke stoffen) en dus kan Ritplan de ladingen zo berekenen dat ze aan alle eisen voldoen.

Bij Bunzl Foodservice weten ze duidelijk wat ze doen. Bij het vervoer is goed gekeken naar efficiëntie en Ritplan is daar een optimaal hulpmiddel voor. We zijn trots dat we Bunzl Foodservice hierin met Ritplan kunnen ondersteunen.