EVO-it: Laatste nieuws

Kunnen we met minder voertuigen toe?

Bij bedrijven in bepaalde branches zoals horeca, bakkerijen en groothandels, is de planning vaak een routineklus geworden. De voertuigen rijden volgens een vast stramien, rayons of ritten en de klanten zijn gewend geraakt aan een bepaalde aflevertijd. Maar klantenbestanden hebben de neiging te veranderen: er komen klanten bij en er vallen klanten af. Hoe gaan we daar dan mee om?

Kostprijs-geld.png

Gaan we de rittenschema’s helemaal opnieuw samenstellen of proberen we zo goed en zo kwaad als het gaat binnen de aanwezige structuur deze klanten te verwijderen of toe te voegen?
Meestal is het dat laatste. En waarom? Omdat het doorrekenen van zo’n schema met de hand een enorme puzzel is. Daar is geen tijd voor en het heeft geen prioriteit: “Als de klanten maar beleverd worden”.

Maar hoe zit het dan met de kosten? Die lopen ongetwijfeld op. Wat is in zo’n situatie dan een betere aanpak?

De beste manier is toch om alles opnieuw te berekenen en een nieuw optimaal plaatje te maken. Dat kan veel besparen. De ervaring leert dat het optimaliseren van historisch gegroeide patronen een gemiddelde verbetering van 12,5% betekent. Met een wagenpark van 8 voertuigen betekent dat 1 voertuig met chauffeur minder!

Dat is natuurlijk niet altijd zo, we hebben het hier over gemiddelden, maar het kan ook zomaar zijn dat het méér is. Het kan dus nooit kwaad om dit door te rekenen. Hiervoor hebben we twee opties: wij rekenen het uit of u doet het zelf, met ondersteuning van ons. Het levert besparingen op en het geeft direct inzicht in de distributiekosten per klant!

Vul voor meer informatie het contactformulier  in op onze website of bel 015 2512210.