EVO-it: Laatste nieuws

Productie bij Veltman Vis Service B.V. ondersteund door Ritplan

Optimale service, ofwel zo veel mogelijk tegemoetkomen aan de wensen van de klanten, betekende bij Veltman Vis Service een complexe rittenplanning. Dat was voor Veltman Vis Service een uitdaging. Daarom werd uiteindelijk besloten om de productie te baseren op de planning van Ritplan. Dat leverde én meer service én minder kosten op.

jan-en-gerlofke.png
Dhr. en mevr. Schuil, directeur eigenaar Veltman Vis Service B.V.

Veltman Vis Service levert zes dagen per week meer dan 500 verschillende visproducten aan klanten in Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel en Noord-Holland. “Service staat bij ons voorop. Daarom kiezen we voor transport in eigen beheer. Kosten zijn uiteraard belangrijk, maar kwaliteit en service mogen daar niet onder lijden.”, stelt directeur eigenaar Jan Schuil.

Radicale oplossing
De rittenplanning bestond in het verleden uit een vast routeschema, gebaseerd op de productie. Daarbij was er steeds discussie met de chauffeurs over de routes. Om het proces te verbeteren, werd besloten de rittenplanning te automatiseren met Ritplan. Doordat de ritten geoptimaliseerd werden, werd bovendien gekozen voor een radicaal andere aanpak van het proces: de rittenplanning als basis voor de productie! Dit bleek een goede oplossing.

Prijs versus kwaliteit
Met Ritplan is de planning geoptimaliseerd en zijn de vertrektijden beter gespreid. De afleverkosten per klant worden dagelijks gemonitord. “Een factuurwaarde die lager is dan de transportkosten is nu een uitzondering en dat moet zo blijven”, aldus Jan Schuil. Het inzetten van Ritplan levert veel op: rust, meer inzicht in de planning, minder kosten, veel minder administratie én goede controle. “Wanneer een chauffeur nu (te) laat binnenkomt, is daar een verklaring voor.”

Volgende stap
Klanten vooraf informeren over de aflevertijden is de volgende stap. Dat is mogelijk dankzij Ritplan. Want de planningen uit het verleden kunnen nu worden gebruikt om vooruit te plannen. “We zijn dan ook erg tevreden over Ritplan en de service van EVO-it. We kunnen niet meer zonder”, besluit Jan Schuil.